неділю, 22 лютого 2015 р.


Рольова гра в навчанні діалогічного мовлення старшокласників









Вчитель                        Монянчин В.Г.

Як відомо, велике значення в організації на­вчального процесу відіграє мотивація на­вчання. Вона сприяє активізації мислення, викликає інтерес до того чи іншого виду за­нять, до виконання того чи іншого завдан­ня.
Найсильнішим мотивуючим фактором є ті прийоми навчання, які забезпечують учням новизну матеріалу, що вивчається, а також різноманітність вправ, які виконуються. Використання різноманітних прийомів на­вчання сприяє закріпленню мовних явищ у пам'яті, створенню більш стійких зорових і слухових образів, підвищенню зацікавле­ності й активності учнів.
Одним із резервів підвищення якості й ефек­тивності навчання іноземної мови є рольова гра. Вона дозволяє враховувати вікові особ­ливості учнів та їх інтереси; розширює кон­текст діяльності; є ефективним засобом мо­тивації до іноземного діалогічного мовлен­ня; сприяє реалізації діяльнісного підходу в навчанні іноземної мови, коли в центрі уваги знаходиться учень зі своїми інтереса­ми й потребами. Ситуації спілкування, які моделюються в рольовій грі, допомагають наблизити мовленнєву діяльність на уроці до реальної комунікації, використовувати мову як засіб спілкування, актуалізуючи як вербальні, так і невербальні засоби спілку­вання. Таким чином, рольова гра сприяє ре­алізації загального методичного принципу комунікативної направленості навчання іноземної мови.
Розглянемо рольову гру з позиції учнів і з позиції вчителя.
З позиції учнів, рольова гра є ігровою діяль­ністю, у процесі якої школярі виконують певні ролі. Метою рольової гри є здійснюва­на діяльність-гра, причому вмотивованість дій полягає у змісті діяльності, а не поза її межами. Навчальний характер гри учнями не усвідомлюється.
Отже, з точки зору учнів, рольова гра є ді­яльністю, спрямованою на оволодіння ін­шомовним спілкуванням.
З позиції вчителя рольова гра є формою ор­ганізації навчального пронесу, зокрема процесу навчання діалогічного мовлення. Ме­тою рольової гри вчитель вважає формуван­ня й розвиток в учнів мовленнєвих навичок і вмінь. Рольова гра є керованою, її навчаль­ний характер чітко усвідомлюється вчи­телем.
На сучасному етапі стала очевидною ідея необхідності навчання іноземної мови як комунікації в колективній діяльності. Гру­пова діяльність позитивно впливає на осо­бистість учня.
Урок іноземної мови розглядається як соці­альне явище, де група учнів — це визначене соціальне середовище, в якому вчитель і учні вступають у певні соціальні відносини один з одним, де навчальний процес — це взаємодія всіх присутніх. При цьому успіх у навчанні — це результат колективного ви­користання всіх можливостей для навчання. І учні повинні робити значний внесок у цей процес. Використання рольових ігор сприяє активізації навчального процесу, створю­ючи умови реального спілкування.
Рольова гра мотивує мовленнєву діяльність, оскільки школярі опиняються в такій ситуації, коли вони змушені щось сказати, спита­ти, з'ясувати, довести, чимось поділитися зі співрозмовником. На відміну від діалогу чи п'єси, котрі навчають того як сказати, ро­льова гра відповідає на запитання чому (мо­тив) і для чого (мета) треба щось сказати. Таким чином, центром уваги співрозмовни­ків стає зміст розмови, що є позитивним фактором. Школярі наочно переконуються, що іноземну мову можна використовувати як засіб спілкування.
Гра активізує бажання дітей спілкуватися один з одним і вчителем, створює рівні умо­ви в мовленнєвому спілкуванні, стираючи Традиційний бар'єр між учителем та учнем.
Гра допомагає невпевненим у собі учням го­ворити, переборовши сором'язливість. У рольовій грі кожен учасник отримує роль і повинен бути активним партнером у мовленнєвому спілкуванні.
Рольова гра навчає учнів, як зав'язати роз­мову, підтримати її, заперечити співрозмовнику, погоджуватися з ним, уміти слухати і ставити уточнюючі запитання.
Хорошим співрозмовником часто є не той, хто краще користується структурами, а той ХТО чітко розпізнає ситуацію, в якій опиня­ються партнери, використовує вже відому інформацію й вибирає ті лінгвістичні засоби, які будуть найефективнішими для спілкування.
Практично весь навчальний час у рольовій грі присвячено мовленнєвій практиці, оскільки той, хто говорить, і той, хто слухає, повинні бути максимально активними, щоб зрозуміти й запам'ятати репліку, зіставити її із ситуацією, визначити, наскільки вона релевантна ситуації, і правильно відреагувати на репліку.
Ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів учнів, сприяючи усвідомленому вивченню іноземної мови, розвитку таких якостей, як самостійність, ініціативність, вихованню почуття колекти­візму. Учні активно, захоплено працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів. Учитель лише керує на­вчальною діяльністю.
Наведемо основні вимоги до рольових ігор.
1.    Гра повинна стимулювати мотивацію учня, викликати у школярів зацікавле­ність і бажання добре виконати зав­дання.
2.    Рольову гру слід добре підготувати з точ­ки зору як змісту, так і форми, чітко організувати.
3.      Рольова гра має бути прийнята цілою групою.
4.   Вона неодмінно проводиться в добро­зичливій, творчій атмосфері, викликаю­чи в учнів почуття задоволення й радос­ті. Чим вільніше почувається учень у ро­льовій грі, тим ініціативнішим він буде у спілкуванні.
5.    Гра організовується таким чином, щоб учні могли з максимальною ефектив­ністю використовувати в спілкуванні опрацьований раніше мовний матеріал.
6.    Учитель повинен сам повірити в рольо­ву гру, в її ефективність. Тільки тоді він зможе досягнути хороших результатів.
Роль учителя в процесі підготовки і прове­дення гри постійно змінюється. На початковому етапі роботи він активно контролює діяльність учнів, але поступово стає лише спостерігачем.
У структурі рольової гри визначено такі компоненти: роль, ситуація, рольові дії.
Роль — це та маска, за якою учень працює й потрапляє в запропоновані обставини. Перевтілення в різні образи дає змогу учням висловити комунікативні наміри та настрої відповідно до мети спілкування.
Другий компонент рольової гри — ситуація, яка використовується з метою організації спілкування.
Третій компонент рольові дії, які викону­ють учні згідно з визначеною роллю. Рольо­ві дії тісно пов'язані з роллю і становлять частину рольової гри.
Серед використаних мовленнєвих ситуацій розпізнають:
а)    реальні ситуації, які виникають самі;
б)    навчально-мовленнєві ситуації, які ство­рюють штучно.
У навчальному процесі використовуються реальні події, взаємини між учнями. Усе це є потужним стимулом для мовленнєвої ак­тивності.
Однак кількість реальних ситуацій усе-таки обмежена, і під час роботи над темою доводиться «розсувати» межі класної кімнати, уявляти себе в інших обставинах.
Під час роботи над темою «Спорт» у 10 класі намагаємося максимально використовувати події з життя окремих школярів, класу, міс­та, країни.
Учитель звертається до учнів.
Т. Imagine your favourite sportsman giving an interview to a journalist. You have his answers. Try to quess the questions of the journalist.
A_
B. I am Oleg Klymenko.
A._
В. І am 20 years old.
A__
B. I'm a third-year student.
A-_
B. I have been going in for tennis for 7 years. A.
В. І won my first gold medal 3 years ago.
A._
B. 1 took part in the last Olympic Games and got a silver medal.
A_
В. І am married. My wife is a journalist.
Такі завдання з мовною підтримкою слід да­вати слабшим учням, які часто невпевнені й бояться говорити.
Старшокласники надають перевагу творчим вправам ІІІ групи, перекладаючи власні діало­ги. Для них пропоную таку гру.
Role-play "First Visit"
Role 1. You are a tourist from Great Britain. It's the first time you've been to Kyiv. You want to go on an excursion about the capital with your friend, a Kyivite. Your hobby is history and sport. Agree where to go.
Role 2. You are a Kyivite. Your want to go out with your British friend. He is going to stay in Kyiv for a week. You must agree where to go and what to see.
Виконуючи таке завдання, учні змогли об'єднати теми «Спорт» і «Київ — столиця України», повторити матеріал, вивчений ра­ніше.
В основі складання учнями власних діалогів лежить навчально-мовленнєва ситуація, базові компоненти якої та рівень їх розгорнутості можуть змінюватися.
Рольова гра може використовуватися як на початковому етапі навчання, так і на старшому. Навчально-професійна діяльність, формування світогляду є основною діяльністю старшокласників. В умовах поступо­вого переходу підлітків до старшого шкіль­ного віку підвищувалося значення ігрових ситуацій, які розширюють уявлення учнів про навколишній світ, які випереджають їх життєвий досвід, готують учасників гри до їхньої майбутньої соціальної ролі. Експери­ментальна перевірка показала, що адекват­ною формою ігрового спілкування є іміта­ційна рольова гра. У такій грі учні дотриму­валися правил імітованої діяльності. Спілкування було організовано відповідно до ігрових завдань. Враховувалися правиль­ні й неправильні рішення. Після закінчення гри було підбито підсумки, визначалися переможці, які виконували завдання найкра­щим чином. Ігри на імітацію не лише готу­вали учнів до спілкування, а й розширювали пізнавальну діяльність школярів.
У процесі рольових ігор цього типу імітувалася дискусія між українськими школярами та їх «англійськими ровесниками» на суспільно-політичні теми. Учні розповідали «зарубіжним   гостям»   про   життя   молоді в Україні, молодіжні організації, навчання, відповідали на запитання і т. д.
Цікавою була дискусія між «репортерами» і «депутатами» про проблеми, викликані забрудненням навколишнього середовища, що була проведена як урок-підсумок після вивчення теми "Environmental protection" у 10 класі.
Проводилися також ігрові дискусії, які роз­кривали ставлення учнів до мистецтва, кіно, літератури. Для організації такої гри оби­рався витвір мистецтва, який викликав різні точки зори. Формувалися групи прихильни­ків і опонентів цього напрямку в мистецтві, повідомлялися правила участі в ігровій дис­кусії, порядок обміну репліками, приблиз­ний зміст запитань. Аргументи, висунуті кожною стороною, фіксувалися «гляда­чами».

Ділові ігри, які проводились у старших кла­сах, дозволяли імітувати ситуації, які могли виникнути в майбутній професійній діяль­ності учнів.
Подаємо фрагмент інтерв'ю:
Reporter. How long have you worked at this fac­tory?
Worker. For half a year.
Reporter. So, you are a school-leaver! Did you easily find a job after school?
Worker. There was no problem. I know that a lot of young people in many countries are unemployed.
Reporter. Yes, youth unemployment is very high in different countries.
Worker. But in Ukraine our Constitution guar­antees us the right to work.

Ця дискусія була успішно продовжена на основі програмового матеріалу з теми «Конституція України», вивченої в 10 класі.
Навчання і шляхи одержання освіти завжди є центром уваги старшокласників. Рольова гра "Interview with Minister of Education" бу­ла цікавою для них:

Role-play
"Interview with Minister of Education"
Role 1. You are a correspondent from the USA. Have an interview with Minister of Education. Ask him to express his opinion on the develop­ment of secondary (higher) education in Ukraine.
Role 2. You are Minister of Education. Now you are being interviewed by a correspondent from the USA. Answer his questions.


Немає коментарів:

Дописати коментар