Рольова гра в навчанні
діалогічного мовлення старшокласників
Вчитель
Монянчин В.Г.
Як відомо, велике значення в
організації навчального процесу відіграє мотивація навчання. Вона сприяє
активізації мислення, викликає інтерес до того чи іншого виду занять, до
виконання того чи іншого завдання.
Найсильнішим мотивуючим
фактором є ті прийоми навчання, які забезпечують учням новизну матеріалу, що
вивчається, а також різноманітність вправ, які виконуються. Використання
різноманітних прийомів навчання сприяє закріпленню мовних явищ у пам'яті,
створенню більш стійких зорових і слухових образів, підвищенню зацікавленості
й активності учнів.
Одним із резервів
підвищення якості й ефективності навчання іноземної мови є рольова гра. Вона дозволяє враховувати
вікові особливості учнів та їх інтереси; розширює контекст діяльності; є
ефективним засобом мотивації до іноземного діалогічного мовлення; сприяє
реалізації діяльнісного підходу в навчанні іноземної мови, коли в центрі уваги
знаходиться учень зі своїми інтересами й потребами. Ситуації спілкування, які
моделюються в рольовій грі, допомагають наблизити мовленнєву діяльність на
уроці до реальної комунікації, використовувати мову як засіб спілкування, актуалізуючи як вербальні, так і
невербальні засоби спілкування. Таким чином, рольова гра сприяє реалізації
загального методичного принципу комунікативної направленості навчання іноземної
мови.
Розглянемо рольову гру з позиції учнів і з позиції
вчителя.
З позиції учнів, рольова
гра є ігровою діяльністю, у процесі якої школярі виконують певні ролі. Метою
рольової гри є здійснювана діяльність-гра, причому вмотивованість дій полягає
у змісті діяльності, а не поза її межами. Навчальний характер гри учнями не
усвідомлюється.
Отже, з точки зору учнів,
рольова гра є діяльністю, спрямованою на оволодіння іншомовним спілкуванням.
З позиції вчителя рольова
гра є формою організації навчального пронесу, зокрема процесу навчання
діалогічного мовлення. Метою рольової гри вчитель вважає формування й
розвиток в учнів мовленнєвих навичок і вмінь. Рольова гра є керованою, її
навчальний характер чітко усвідомлюється вчителем.
На сучасному етапі стала
очевидною ідея необхідності навчання іноземної мови як комунікації в
колективній діяльності. Групова діяльність позитивно впливає на особистість
учня.
Урок іноземної мови
розглядається як соціальне явище, де група учнів — це визначене соціальне
середовище, в якому вчитель і учні вступають у певні соціальні відносини один з
одним, де навчальний процес — це взаємодія всіх присутніх. При цьому успіх у навчанні
— це результат колективного використання всіх можливостей для навчання. І учні
повинні робити значний внесок у цей процес. Використання рольових ігор сприяє
активізації навчального процесу, створюючи умови реального спілкування.
Рольова гра мотивує
мовленнєву діяльність, оскільки школярі опиняються в такій ситуації, коли вони
змушені щось сказати, спитати, з'ясувати, довести, чимось поділитися зі
співрозмовником. На відміну від діалогу чи п'єси, котрі навчають того як
сказати, рольова гра відповідає на запитання чому (мотив) і для чого (мета)
треба щось сказати. Таким чином, центром уваги співрозмовників стає зміст
розмови, що є позитивним фактором. Школярі наочно переконуються, що іноземну
мову можна використовувати як засіб спілкування.
Гра активізує бажання
дітей спілкуватися один з одним і вчителем, створює рівні умови в мовленнєвому
спілкуванні, стираючи Традиційний бар'єр між учителем та учнем.
Гра допомагає невпевненим
у собі учням говорити, переборовши сором'язливість. У рольовій грі кожен
учасник отримує роль і повинен бути активним партнером у мовленнєвому
спілкуванні.
Рольова
гра навчає учнів, як зав'язати розмову, підтримати її, заперечити
співрозмовнику, погоджуватися з ним, уміти
слухати і ставити уточнюючі запитання.
Хорошим співрозмовником часто є не той, хто краще користується структурами,
а той ХТО чітко розпізнає ситуацію, в якій опиняються партнери, використовує вже
відому інформацію й вибирає ті лінгвістичні засоби, які будуть найефективнішими
для спілкування.
Практично
весь навчальний час у рольовій грі присвячено мовленнєвій практиці, оскільки
той, хто говорить, і той, хто слухає, повинні бути максимально активними, щоб
зрозуміти й запам'ятати репліку, зіставити її із ситуацією, визначити,
наскільки вона релевантна ситуації, і правильно відреагувати на репліку.
Ігри
позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів учнів, сприяючи
усвідомленому вивченню іноземної мови, розвитку таких якостей, як
самостійність, ініціативність, вихованню почуття колективізму. Учні активно,
захоплено працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів.
Учитель лише керує навчальною діяльністю.
Наведемо основні вимоги до
рольових ігор.
1. Гра повинна стимулювати мотивацію учня,
викликати у школярів зацікавленість і бажання добре виконати завдання.
2. Рольову гру слід добре підготувати з точки
зору як змісту, так і форми, чітко організувати.
3.
Рольова гра має бути прийнята цілою
групою.
4. Вона неодмінно проводиться в доброзичливій,
творчій атмосфері, викликаючи в учнів почуття задоволення й радості. Чим
вільніше почувається учень у рольовій грі, тим ініціативнішим він буде у
спілкуванні.
5. Гра організовується таким чином, щоб учні
могли з максимальною ефективністю використовувати в спілкуванні опрацьований
раніше мовний матеріал.
6. Учитель повинен сам повірити в рольову
гру, в її ефективність. Тільки тоді він зможе досягнути хороших результатів.
Роль
учителя в процесі підготовки і проведення гри постійно змінюється. На
початковому етапі роботи він активно контролює діяльність учнів, але поступово
стає лише спостерігачем.
У структурі рольової гри визначено такі компоненти: роль, ситуація, рольові дії.
Роль — це та маска, за якою
учень працює й потрапляє в запропоновані обставини. Перевтілення в різні образи
дає змогу учням висловити комунікативні наміри та настрої відповідно до мети
спілкування.
Другий
компонент рольової гри — ситуація, яка
використовується з метою організації спілкування.
Третій
компонент рольові дії, які виконують учні згідно з визначеною
роллю. Рольові дії тісно пов'язані з роллю і становлять частину рольової гри.
Серед використаних мовленнєвих ситуацій розпізнають:
а) реальні ситуації, які виникають самі;
б) навчально-мовленнєві ситуації, які створюють
штучно.
У
навчальному процесі використовуються реальні події, взаємини між учнями. Усе це
є потужним стимулом для мовленнєвої активності.
Однак
кількість реальних ситуацій усе-таки обмежена, і під час роботи над темою
доводиться «розсувати» межі класної кімнати, уявляти себе в інших обставинах.
Під
час роботи над темою «Спорт» у 10 класі намагаємося максимально використовувати
події з життя окремих школярів, класу, міста, країни.
Учитель
звертається до учнів.
Т.
Imagine
your favourite sportsman giving an interview to a journalist. You have his
answers. Try to quess the questions of the journalist.
A_
B. I am Oleg Klymenko.
A._
В.
І am 20 years old.
A__
B. I'm a third-year student.
A-_
B. I have been going in for tennis for 7 years. A.
В.
І won
my first gold medal 3 years
ago.
A._
B. 1 took part in the
last Olympic Games and got a silver medal.
A_
В.
І am
married. My wife is a journalist.
Такі
завдання з мовною підтримкою слід давати слабшим учням, які часто невпевнені й
бояться говорити.
Старшокласники
надають перевагу творчим вправам ІІІ групи, перекладаючи власні діалоги.
Для них пропоную таку гру.
Role-play "First Visit"
Role 1. You are a tourist from Great
Britain . It's the first time you've been to
Kyiv. You want to go on an excursion about the capital with your friend, a
Kyivite. Your hobby is history and sport. Agree where to go.
Role 2. You are a Kyivite. Your want to go out with your British friend. He is
going to stay in Kyiv for a week. You must agree where to go and what to see.
Виконуючи
таке завдання, учні змогли об'єднати теми «Спорт» і «Київ — столиця України»,
повторити матеріал, вивчений раніше.
В
основі складання учнями власних діалогів лежить навчально-мовленнєва ситуація,
базові компоненти якої та рівень їх розгорнутості можуть змінюватися.
Рольова
гра може використовуватися як на початковому етапі навчання, так і на старшому.
Навчально-професійна діяльність, формування світогляду є основною діяльністю
старшокласників. В умовах поступового переходу підлітків до старшого шкільного
віку підвищувалося значення ігрових ситуацій, які розширюють уявлення учнів про
навколишній світ, які випереджають їх життєвий досвід, готують учасників гри до
їхньої майбутньої соціальної ролі. Експериментальна перевірка показала, що
адекватною формою ігрового спілкування є імітаційна
рольова гра. У такій грі учні дотримувалися правил імітованої діяльності.
Спілкування було організовано відповідно до ігрових завдань. Враховувалися правильні
й неправильні рішення. Після закінчення гри було підбито підсумки, визначалися
переможці, які виконували завдання найкращим чином. Ігри на імітацію не лише
готували учнів до спілкування, а й розширювали пізнавальну діяльність
школярів.
У
процесі рольових ігор цього типу імітувалася дискусія між українськими
школярами та їх «англійськими ровесниками» на суспільно-політичні теми. Учні
розповідали «зарубіжним гостям» про
життя молоді в Україні,
молодіжні організації, навчання, відповідали на запитання і т. д.
Цікавою
була дискусія між «репортерами» і «депутатами» про проблеми, викликані
забрудненням навколишнього середовища, що була проведена як урок-підсумок після
вивчення теми "Environmental protection"
у 10 класі.
Проводилися
також ігрові дискусії, які розкривали ставлення учнів до мистецтва, кіно,
літератури. Для організації такої гри обирався витвір мистецтва, який викликав
різні точки зори. Формувалися групи прихильників і опонентів цього напрямку в
мистецтві, повідомлялися правила участі в ігровій дискусії, порядок обміну
репліками, приблизний зміст запитань. Аргументи, висунуті кожною стороною,
фіксувалися «глядачами».
Ділові
ігри, які проводились у старших класах, дозволяли імітувати ситуації, які
могли виникнути в майбутній професійній
діяльності учнів.
Подаємо
фрагмент інтерв'ю:
Reporter. How long have you
worked at this factory?
Worker. For half a year.
Reporter. So, you are a
school-leaver! Did you easily find a job after school?
Worker. There was no problem. I know that a lot of young people in many
countries are unemployed.
Reporter. Yes, youth unemployment is very high in different
countries.
Worker. But in Ukraine
our Constitution guarantees us the right to work.
Ця
дискусія була успішно продовжена на основі програмового матеріалу з теми
«Конституція України», вивченої в 10 класі.
Навчання
і шляхи одержання освіти завжди є центром уваги старшокласників. Рольова гра "Interview
with Minister of Education" була цікавою для них:
Role-play
"Interview with Minister of Education"
Role
1. You are a
correspondent from the USA .
Have an interview with Minister of Education. Ask him to express his opinion on
the development of secondary (higher) education in Ukraine .
Role 2. You are Minister of
Education. Now you are being interviewed by a correspondent from the USA . Answer his
questions.
Немає коментарів:
Дописати коментар